صورتجلسه مجمع عمومی صندوق حمایت وکلای دادگستری مورخ ١٤٠٢/٠٤/٢٩



جلسه مجمع عمومی عادی صندوق حمایت وکلای دادگستری از ساعت ۹ بامداد روز پنجشنبه ١٤٠٢/٠٤/٢٩ به استناد مواد ۵،۶،۷،۸ اساسنامه با حضور اعضا مجمع صندوق به ریاست جناب آقای حسن صفادوست ریاست کانون مرکز و رئیس جلسه مجمع عمومی تشکیل و آقایان سعید آئینه وند و احمد نامداری به عنوان ناظر و ابراهیم جلالیان به عنوان منشی جلسه انتخاب و جلسه رسمیت یافت . پس از خیر مقدم رئیس مجمع به نمایندگان کانونها و نمایندگان دولت و تأمین اجتماعی وارد دستور جلسه شدند. دستور اول مجمع : استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس درباره صورت‌های مالی منتهی به (صورت‌های مالی) به پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ می‌باشد. مدیرعامل صندوق جناب فخری در گزارش خود اعلام نمودند در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ براساس مصوبه مجمع صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری پیرامون املاک اقدام نمود. تا قبل از سال ۱۳۹۹، ۱۲ واحد آپارتمان خریداری شده بود و در تیر ماه ۱۴۰۲،۷٨ واحد آپارتمانی خریداری شده است و بالغ بر ۷۱۲۰ متر مربع آپارتمان ابتیاع شده است و گزارش مقایسه‌ای سرمایه‌گذاری در املاک به نمایش گذاشته شد. در سه الی چهار ماه گذشته دو ملک برای کانون‌های خراسان شمالی و یزد خریداری شده است و املاک به صورت آپارتمان بوده است. کمک‌های بلاعوض به همکاران نیازمند حدود ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت شده و با بیمه برای آنها خریداری شده است. ۳۰۰ میلیون تومان بابت زلزله زدگان استان آذربایجان غربی پرداخت شده است. ۱۲۵۴۷ فقره وام از طریق صندوق به همکاران تودیع شده است در قالب خرید دفتر تجهیزات و کارت اعتباری ، ماده ۱۷ اساسنامه در این دوره هیئت مدیره اصلاح شد و بحث سرمایه‌گذاری صندوق حل شد. ماده ۱ آیین نامه صندوق اصلاح شد و سهم کانون‌ها از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت و بدهی کانون‌ها به صندوق کاهش یافت. ماده ۱۲ آیین نامه اصلاح شد و به نفع بازماندگان همکاران متوفی گردید. انتقال سوابق بیمه‌ای به صندوق محدود به زمان نگردید و این موضوع هم اصلاح شد. در بحث سامانه‌های مالیاتی وکلا ، صندوق تکلیفی نداشت در سال ١٣٩٩ با یک شرکت دانش بنیان وارد مذاکره شدیم تا سامانه ای که مورد تأیید امور مالیاتی باشد را طراحی کند و این کار انجام شد و هیچ هزینه‌ای به صندوق تحمیل نشد وپس از طراحی مرکز تنظیم مقررات از سامانه رونمایی کرد. متأسفانه در سال گذشته مرکز تنظیم مقررات خلف وعده نمود و اجازه نداد تا تعدادی از همکاران از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها استفاده کنند. هنوز هم سامانه قابلیت استفاده دارد و باید هیئت مدیره جدید این موضوع را دنبال کنند تا موضوع فیصله یابد. در مورد دریافت حق صندوق از ابطال تمبر همکاران ، قوه قضاییه سامانه‌ای را طراحی کرده است و بنام ماشین حساب قضایی نام دارد. با توجه به اینکه مراکزی که ثبت وکالتنامه می‌نمودند از ماشین حساب قضایی استفاده نمی‌کردند، صندوق مکاتباتی با قوه قضاییه انجام داد و مقرر شد تا همه قراردادهای وکالتنامه از ماشین حساب قضایی استفاده شود تا حق صندوق ضایع نشود. صندوق تکلیفی در ارائه خدمات بیمه‌ای ندارد اما صندوق با شرکت بیمه کارآفرین جهت انعقاد بیمه تکمیلی، تفاهم‌نامه امضاء نمود. اما همکاران خیلی تمایل ندارند و افرادی که از این بیمه‌ها استفاده می‌کنند افراد سالخورده هستند و برای بیمه‌ها مقرون به صرفه نمی‌باشد تا به صندوق قرارداد منعقد نمایند. بحث مالیاتی صندوق به سامان شده است. اسکن پرونده‌های همکاران در این دوره انجام گردید. سیستم فنی صندوق ارتقاء یافته است و پرداخت سریع حق بیمه انجام می‌گیرد. برای مستمری بگیران نیز این سامانه کاربرد دارد و می توانند در پورتال خودشان رویه کار خود را مشاهده کنند. در مورد صورت‌های مالی باید بگویم صورت‌های مالی در این دوره منطبق شد با استاندارد ۲۷ ، قبلاً حق بیمه‌ها در سرفصل درآمد ثبت می‌شد در حالیکه این حق بیمه‌ها ، سرفصل دارایی دارند. از سال ١٣٩٦ بنا بود که علاوه بر بازرس ، حسابرس مستقل  نیز عملیات و عملکرد هیئت مدیره را بررسی نماید و این اقدام تا عملکرد۱۴۰۱ صورت گرفت. در این لحظه گزارش حسابرس مستقل توسط مدیرعامل صندوق قرائت گردید این گزارش در اختیار نمایندگان کانون‌ها و نمایندگان دولت و تأمین اجتماعی قرار گرفت ، پس از ارائه گزارش رئیس هیئت مدیره صندوق ، بازرس صندوق آقای علی اسداله پور اظهار نمودند که صورت‌های مالی صندوق در اختیار اینجانب قرار گرفت و گزارش حسابرس مستقل در پایان خرداد ماه در اختیار اینجانب قرار گرفت و مشخص شد که گزارش سال قبل حسابرس مستقل ، در گزارش سال ۱۴۰۲ آورده شده است و انتظار می‌رود که در سال آینده از حسابرسی مشروط به حسابرسی مطلوب برسیم. بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش درآمدها در سال گذشته صورت گرفته است و با توجه به اینکه خرید ملک صورت گرفته نقدینگی در این خصوص هزینه شده و سود بانکی کمتر شده است. دستورالعمل ماده ۱۷ اساسنامه را دادیم برای سرمایه‌گذاری اما کارگروه یک جلسه داشته و از آبان ماه سال گذشته تاکنون جلسه‌ای نداشته است و انتظار می‌رود تا کارگروه اهتمام بیشتری شود. باید اکچوری صورت گیرد. در مصوبه مجمع بهمن ماه مقرر شد تا سقف ۸۰۰ میلیارد تومان خرید ملک صورت گیرد اما هیئت مدیره اعلام می‌دارد که ملک خوبی را هنوز نیافته اند.

پس از اظهار گزارش بازرس ، رئیس مجمع اعلام نمودند تا اعضاء مجمع اگر سوالی از بازرس یا هیئت مدیره صندوق دارند، اعلام نظر نمایند. آقای پاشازاده نماینده کانون آذربایجان شرقی اظهار نمودند چند سوال را یادآوری می‌کنم.در صفحه ١٠ گزارش حسابرس آمده صندوق از نظر پایداری در سالهای آینده شکننده است و مورد دوم در مورد هزینه های جاری و پرسنلی است که ٢٢ میلیارد تومان است و این مبلغ بسیار سنگین است. آقای یاراحمدی نماینده کانون مرکز اظهار نمودند که بخش عمده مطالب را آقای پاشازاده فرمودند موضوع دیگر اینکه گزارش حسابرس به عنوان مشروط اعلام شده و دلیل آن چیست ؟ آقای مقدس نماینده کانون بوشهر اظهار نمودند که ٨٠٠ میلیارد تومان مصوبه مجمع قبلی برای خرید ملک بوده و بازرس اعلام داشته اند که خرید انجام نشده است . آقای هادی پور نماینده کانون لرستان اظهار داشتند که گزارش از شفافیت لازم برخوردار نمی باشد و باید مشخص باشد میزان دارائی این صندوق به چه میزان است و میزان ارزشش ریالی اموال غیر منقول به روز چه میزان است . خرید املاک بر اساس چه معیاری صورت گرفته است . این موضوعات باید شفاف سازی شود . آقای پور عسگری نماینده کانون گیلان اظهار نمودند گزارش مدیرعامل صندوق بابت عملکرد هیئت مدیره بود. قوانین صندوق نیاز به روزرسانی دارد و با توجه به قوه مقننه و وضعیت موجود در آن می‌دانیم که تغییر و اصلاح قوانین صندوق میسر نیست. اما اقدامات هیئت مدیره کمی دست صندوق را باز کرد و املاکی خریداری کرد پیشنهاد من این است که چون وضعیت مالی صندوق خوب است یک نفر را در حوزه رساند جذب کند تا فعالیت‌های صندوق اطلاع رسانی مناسب شود. آقای عمارتی نماینده کانون خراسان رضوی اظهار نمودند. نکته قوت‌ صورتهای مالی ارائه شده، سلامت مالی مدیران و صندوق می‌باشد. از اینکه تعامل خوبی داشتند و پرداخت تسهیلات صورت گرفته جای تشکر دارد. هیچ جا ندیدم که انطباق با بودجه سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است. چه میزان انحراف از بودجه داشتیم و این هم به خاطر این است که نظارت بر عملکرد هیئت مدیره نیست. پیشنهادهای حسابرس عملی نیست اما پیشنهادی که قابل اجرا است این است که سرمایه صندوق را ارتقاء دهیم و از ظرفیت ماده ۱۷ استفاده کنیم اما از این ظرفیت استفاده نشده است. نماینده کانون خوزستان آقای امیری اظهار نمودند. تلاش‌های فراوانی شد تا ماده ۱۷ به گونه ای اصلاح شود. بحث سرمایه‌گذاری صندوق دارای محدود پنهانی بوده و در حال حاضر این فضا باز شد و یکی دو سال است که این محدودیت برداشته شده است و اینکه کارگروه ماده ۱۷ فقط یک مرتبه تشکیل جلسه داده‌اند جای سوال دارد. در آینده به دلیل قبل بازنشستگان، صندوق با چالش دچار خواهد شد. چون تورم نرخ بالایی دارد و سپرده‌های ما بعد از مدتی از بین خواهد رفت. باید خرید ملک بیشتر انجام شود. مطلب دیگر اینکه مشکلی در صندوق داریم این است که نمایندگانی که معرفی می‌شوند یا اطلاع نسبت به صندوق ندارند و هنگامی که مطلع می‌شوند، تغییر می‌کنند. جناب آقای غلامی نماینده سازمان تأمین اجتماعی اظهار نمودند چون صندوق ماهیت بین نسلی دارد اگر نتواند مستمری را پرداخت کند دولت باید ورود کند. در مواد قانونی مختلف سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حسابرسی را ملاک عمل قرار داده است و پیشنهاد می‌شود که صندوق از سازمان حسابرسی استفاده نماید ناترازی صندوق در سال۱۳۹۷ توسط اکچوری بیش از ۷ درصد اعلام شده است و در سال ۱۴۰۲ پوشیده است. اکچوئری و گزارش آن باید به تأیید سازمان حسابرسی برسد. نرخ حق بیمه ۱۱ درصد دارای سابقه نیست (جمله اخیر باید حذف شود) .کمیسیون پزشکی از کارافتادگی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و توصیه می‌شود که این موارد در کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی انجام شود. در بحث سرمایه‌گذاری به هیچ عنوان شرکت تأسیس نکنید و فقط سهامدار شرکت باشید و به تناسبی که در حوزه سیاست گذاری انجام می‌شود فقط سهام‌دار باشید. پیشنهاد می‌شود از کارشناسی دبیرخانه هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی استفاده شود. آقای      آیینه وند نماینده کانون همدان اظهار نمودند. گزارش بازرس با دقت تنظیم نشده است. در بند ۴ گزارش بخش ((ب)) هزینه‌های پرسنلی را اعلام نموده است اگر این موضوع را با یادداشت‌های توضیحی مقایسه شود در صفحه ٢٢ ، ملاحظه     می شود که گزارش بازرس در این خصوص نصف هزینه های اعلامی در صفحه ٢٢ است . در صفحه ٣ گزارش حسابرس مستقل ، بخش درآمدها مطابق با اساسنامه صندوق نیست . مطلب بعد در بحث املاک ، ارزیابی بر چه اساسی است ؟ مشخص نیست استهلاک سرمایه بر چه اساسی است ؟ اگر کارشناسی شده است. گزارش کارشناسی ضمیمه نشده است. در صفحه ۲۷ ، (بند ۲۵) جزئیات ارزش منصفانه یعنی چی؟ بازرس باید بر اساس اساسنامه انتخاب شود و بازرس باید گزارش تفریق بودجه بیاورند. مدیر عامل صندوق اظهار نمودند در مورد شکنندگی صندوق باید بگویم اکچوئری می‌گوید اگر صندوق پایداری نیاز داشته باشد باید منابع آن چه میزان باشد . برای اینکه مادر بلند مدت پایداریمان حفظ شود باید اقدامات پیشنهادی را انجام دهیم. قبلاً نمی‌توانستیم سرمایه گذاری کنیم و از سال ۹۶ املاکی خریداری شده و ادامه دارد. در مورد گزارش مشروط، استنباط اینجانب متفاوت است. ما چهار نوع گزارش حسابرسی داریم یکی حسابرسی مقبول که برای مثال بدهی کانون‌های صندوق است که قطعی و مقبول است. در مورد خرید املاک حدود ۷۰ میلیارد تومان خریداری صورت گرفته است. در مورد شفافیت، باید بگویم صورت‌های مالی بر اساس استانداردی تهیه می‌شود. یعنی اگر ما امروز یک ملکی را خریداری کردیم به مبلغ ۷۰۰ میلیارد در سال بعد همین ۷۰۰ میلیارد باید در صورت‌های مالی بیاید و نمی‌توان به نرخ نوروز محاسبه شود و باید ارزش کارنجی آن محاسبه شود. به روز رسانی ارزش دارایی ، تجدید دارائی محسوب می‌شود و این عمل نباید صورت بگیرد. خرید املاک و دارائی‌ها در سال گذشته به سمع و نظر مجمع رسیده است .املاکی که خریداری شده دارای معیارهایی بوده خرید بر اساس نظریه کارشناسی بوده و ارزیابی توسط سه کارشناس انجام شده است تمام خریدها با نظر کارشناسی بوده، مبایعه نامه دارد، سند رسمی به نام صندوق منتقل شده است منتقل شده است و همه اسناد آن موجود است و مسئولیت تمام اقدامات را می‌پذیریم . بر اساس مقررات مالی و حسابرسی سال مالی یک سال شمسی است و گزارش مالی صندوق برای سال شمسی ۱۴۰۱ است . شاید انتقادهایی مبنی بر رسانه‌ای نکردن اقدامات صورت گرفته وارد باشد اما صندوق چون با مسائل مالی سر و کار دارد صلاح بر این بود که بدون رسانه‌ای کردن کارها صورت گیرد. صورت‌های مالی صندوق بر اساس استانداردهای مالی و حسابرسی صورت گرفته است. در بودجه برای سه سال قبل مقایسه صورت می‌گیرد و در بودجه بهمن ماه سال گذشته تماماً این موضوع ذکر شده است. کم کاری کمیته سرمایه‌گذاری مورد قبول است ما می‌گوییم سرمایه‌گذاری کنیم. حال سوال این است که در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم. نمی‌توان در هر زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کرد باید سرمایه‌گذاری جنبه توجیهی داشته باشد. فرمایش آقای غلامی صحیح است و باید از پیشنهادهای ایشان استفاده کرد. در آئین نامه اصلاحی ماده ١٧ سرمایه گذاری باید از طریق شرکتهای سرمایه گذاری صورت گیرد . اگر خود صندوق وارد سرمایه گذاری شود یعنی سرمایه صندوق به چالش کشیده می شود و خطرناک است، اما در مورد       هزینه های پرسنلی که اعلام شد در گزارش متفاوت اعلام شد در گزارش بازرس متفاوت اعلام شده است. باید گفت که هیچگونه مغایرتی وجود ندارد. صورتهای مالی بر اساس طبقه بندی اساسنامه نباید انجام شود. حق بیمه ای که از اعضا دریافت می کنیم دارائی هستند و به سالهای بعد منتقل می شود اموال باید به ارزش تاریخی در حسابها مندرج شود . صورتهای مالی جایی برای مقایسه بودجه نیست . بازرس صندوق اظهار نمودند که آقای دکتر فخری توضیح کامل نمودند. با توجه به اینکه دستور اول و دوم مورد بررسی قرار گرفت. رئیس مجمع، تصویب صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ را به رأی گذاشتند. و صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت. با توجه به وضعیت موجود مقرر شد تا دستور پنجم قبل از دستورهای ۳ و ۴ بررسی شود بنابراین دستور ۵ به عنوان دستور ٣ مورد بررسی قرار می‌گیرد. دستور سوم ایجاد پست «مسئول امور بیمه‌گری مقیم شهرستان‌ها» با گروه ۷ و ۸ در چارت سازمانی مقررات استخدامی ، مطرح گردید. ابراهیم جلایان نماینده کانون قم سوال نمود که بار مالی این پیشنهاد چه میزان بر صندوق می‌باشد؟ مدیرعامل صندوق پاسخ دادند که برای ۹ نفر از کارکنان ماهانه حدود سه میلیون ریال پرداخت خواهد شد. آقای مقدسی نماینده کانون بوشهر پیشنهاد دادند این موضوع به کارمندان کانون‌ها که کارهای صندوق را انجام می‌دهند ستری یابد خانم اکبری نماینده کانون کرمانشاه نیز پیشنهاد آقای مقدس را ارائه نمودند. آقای اروجی نماینده کانون البرز اظهار نمودند که مصوبه مجمع عمومی مبنی بر پرداخت حقوق به کارمندان کانون‌ها که وظایف امور صندوق را انجام می‌دهند، وجود دارد و آقای پزشکی نماینده کانون زنجان پیشنهاد دادند که این موضوع را از دستور خارج شود. خروج از دستور در جلسه مطرح و مجمع رأی ندادند. مدیرعامل صندوق اظهار نمود که پیشنهاد را استرداد می‌نمایند بنابراین چون پیشنهاد، استرداد گردید طرح آن در مجمع صورت نگرفت. ۴ ـ دستور چهارم انتخابات هیئت مدیره صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری به استناد ماده ۱۰ اساسنامه ، نامزدهای هیئت مدیره صندوق آقایان میرسعید سیدی، کامبیز زندیه، کریم حبیب نژاد بهتاش، احسان الله حیدری، داوود کرمی، فرخ فروزان کرمانی، بهنام حبیبی درگاه ، طیب افشار نیا ، سلیمان جعفری ، جلیل بابایی ، مهدی کریمی و حسن کیا البته لازم به ذکر است که آقای حسن کیا در روز مجمع عمومی و در مورخ ١٤٠٢/٠٤/٢٩ و در ساعت ۱۱ صبح درخواست خود را ارائه نمودند. ۵ـ انتخاب بازرسان اصلی و علی البدل صندوق آخرین دستور جلسه مجمع می‌باشد. کاندیداهای سمت بازرس آقایان بابک جعفری، یوسف رضایی مفرد و سیامک آرین‌پور می‌باشند. هر یک از نامزدها حسب تصمیم هیأت رئیسه مجمع به مدت ٥ دقیقه به تعرفه خود پرداختند. در این لحظه آقای کریم حبیب نژاد به موجب مرقومه ای که به تأیید رئیس مجمع رسیده است استعفای خود را از نامزدی در هیأت مدیره صندوق حمایت اعلام نمودند . آقای حسن کیا انصراف خود را از نامزدی در هیأت مدیره صندوق حمایت اعلام نمودند . پس از تعرفه کاندیداها روند انتخابات انجام و شمارش آراء بعمل آمد و نتایج بدین شرح می باشد ١ـ میرسعید سیدی ۱۲ رای، ۲ـ کامبیز زندیه ۹ رأی ۳ ـ احسان الله حیدری ۱۲ رأی، ۴ـ داود کرمی ٧ رأی، ۵ ـ فرخ فروزان کرمانی ١١ رأی، ٦ـ بهنام حبیبی درگاه ١١ رأی،٧ـ طیب افشارنیا ٣٠ رأی، ۸ ـ سلیمان جعفری ٣٠ رأی، ۹ ـ مهدی کریمی ۱۴ رأی، ۱۰ـ خلیل بابائی ۶ رأی.   بدین ترتیب آقایان سلیمان جعفری ، طیب افشارنیا و مهدی کریمی به عنوان اعضاء اصلی هیأت مدیره صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری انتخاب شدند. نظر به اینکه آقایان احسان الله حیدری و میر سعید سیدی به عنوان اعضا علی البدل انتخاب شدند و هر دو نفر رأی مساوی کسب نمودند . بین نامبردگان در حضور نمایندگان کانون‌ها و اعضاء مجمع قرعه زده شد و آقای احسان اله حیدری به عنوان علی البدل اول انتخاب شد. یعنی قرعه به نام ایشان درآمد. انتخاب بازرسین نیز انجام و آقای بابک جعفری ۷ رأی، آقای سیامک آرین پور ٢٢ رأی و و یوسف رضایی مفرد ٢٧ رأی کسب نمودند. بنابراین آقای یوسف رضایی مفرد به عنوان بازرس اصلی و آقای سیامک آرین پور به عنوان بازرس علی البدل برای مدت یکسال انتخاب شدند. جلسه در ساعت ١٤:٤٥ پس از اتخاذ تصمیمات مندرج در این صورت جلسه پایان یافت.